En liefhebbers van dEUS kunnen alvast op de spaanse site van biergigant Heineken terecht om hun nieuwe cd te beluisteren nog voor hij in de rekken ligt.
Erg vreemd, zeker als je weet dat de platenfirma van dEUS er alles aan heeft gedaan om Vantage Point zeker niet voor de release-datum te laten lekken & daarenboven tot de release van de nieuwe cd op 15 april een persembargo heeft ingelast in een poging de hype en nieuwsgierigheid rond de nieuwe dEUS nog wat aan te wakkeren. Soit, behoorlijke Amerikaanse toestanden dus voor een Belgische rockgroep.
[edit]De betreffende website is ondertussen alweer offline gehaald na furieuze reacties van platenlabel Universal. Met de coƶrdinatie van de promotie van de nieuwe dEUS loopt dus duidelijk wat mis. Een verklaring in de promotie-chaos ligt wellicht in het feit dat dEUS in binnen- en buitenland een ander platenlabel [Universal in ons land, het kleine COOP in het buitenland] heeft en een totaal andere promotiestrategie hanteert. In ons land is dEUS al jaren een grote naam, maar met deze plaat willen ze nu ook de wijde wereld veroveren. Daarom dat dEUS nogal wat moeite en creativiteit steekt om in buitenlandse media (web- en communitysites) de aandacht te krijgen die ze hier sowieso krijgen. Het online plaatsen van het volledige nieuwe album op de spaanse site van Heineken dient in dit licht gezien te worden. In Belgiƫ daarentegen lijkt platenfirma Universal vooral de strategie van de hypecreatie toe te passen. Een persembargo en het zogoed en zolang mogelijk verborgen houden van de nummers van de cd [behalve dan natuurlijk de opwarmer van single 'The Architect'], passen hierin. Het is daarom dat Universal zo furieus reageerde op het lekken van de cd op het internet, nieuws dat natuurlijk al gauw werd opgepikt door menig vlaamse media en aldus de volledige Belgische promotiestrategie van Universal doorkruiste.[/edit]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten